آموزش مجازی کیش

ایران، استان هرمزگان، جزیره زیبای کیش

ایران، استان هرمزگان، جزیره زیبای کیش
هرمزگان ایران
09020053444 - 09020063444
شنبه-پنجشنبه 8 صبح-8شب
info @ kishlearning.com
پشتیبانی آنلاین 24x7
داشتن رژیم غذایی مفید و تغذیه سالم یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین عوامل در سلامت بدن انسان است که با رعایت آن می توانید طول عمر خود را افزایش دهید.
اثرات فوق العاده تغذیه سالم روی سلامت بدن انسان

تاثیر تغذیه سالم و مناسب در سلامت انسان

داشتن یک برنامه غذایی مناسب همیشه و در همه حال می تواند در بروز بسیار از بیماری از شما محافظت کند.هر کدام از اندامهایتان نیاز به تغذیه سالم و درست دارند تا به فعالیت خود ادامه داده و سلامت شما را تضمین کنند.

"سلامت، ثروت است" چیزی است که ما در روزهای مدرسه از آن یاد گرفتیم. اما به نظر می رسد که امروزه بسیاری از ما فراموش کرده ایم که ثروت واقعی ما چیست. با زندگی پر مشغله مان، عادت های غذایی به شدت رو به وخامت رفته است. فراموش کرده ایم که تغذیه سالم چه چیزی بوده است!

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای ما مفید است. این ها، منافع استثنایی و بلند مدت هستند. به همین دلیل است که ما مزایای خوردن سالم و تاثیری که بر رفاه ما دارد را درک می کنیم.

تاثیر تغذیه سالم

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم و روان

غذا خوردن و تغذیه سالم چیست؟

به معنی داشتن یک رژیم غذایی مناسب است که در پروتئین لخم، کربوهیدرات و چربی های متعادلی دارد. شامل غذای خوب است که بدن ما را قوی می سازد، بیماری ها را دور نگه می دارد و ذهن و بدن مان را بهبود می بخشد. مصرف چربی های کافی هم چنین بخشی از رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد.

رژیم غذایی و تغذیه سالم چه چیزی را ایجاد می کند؟

مواد غذایی خوبی مثل سبزیجات، میوه ها، حبوبات کامل، غلات، تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بدن مان را فراهم می کنند و یک رژیم غذایی خوبی را تشکیل می دهند.

رژیم های غذایی سالم کم چربی و کم کالری بخورید.

خوردن غذاهای سالم همچنین به معنای اجتناب از غذاهای سریع مانند پیتزا، پاستا، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و غیره است، زیرا آن ها اغلب حاوی چربی های غیر سالم هستند و کالری بالایی دارند.

رژیم غذایی پرکالری

اجتناب از غذاهای پر چرب برای سلامت بدن

چه چیزی در رژیم غذایی سالم وجود دارد:

آب زیاد، غذاهای نشاسته ای، سبزیجات، میوه ها، فیبرها، شیر و محصولات لبنی، پروتئین ها، و اندازه بشقاب مناسب. و چیزی که باید از آنها اجتناب کرد:نوشیدنی های کربناته دار، غذاهای سرخ شده، فست فود، مقدار زیادی شکر و نمک.

فواید تغذیه سالم:

تغذیه سالم مزایای بلند مدتی دارد. برای کل بدن خوب است. مغز، قلب، استخوان ها، ذهن و تمام سیستم های متحد که در شرایط خوبی کار می کنند را سالم و خوب نگه می دارد. برخی از فواید بسیاری برای تغذیه سالم در زیر آورده شده است:

1. قلب سالم:

کم بودن سدیم، چربی ها و رژیم غذایی کلسترول برای قلب بهتر است. قلب را سالم نگه می دارد. چربی های اشباع شده و ترانس دار، عمدتاً در غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز، مارگارین و غیره یافت می شوند و خطر مشکلات قلبی را افزایش می دهند.

رژیم غذایی که غنی از حبوبات، سبزیجات، میوه ها و محصولات لبنی کم چرب و کلسترول و کلسترول است، از قلب ما مراقبت می کند.

تاثیر تغذیه سالم بر قلب

تاثیر تغذیه سالم بر سلامت قلب انسان

2. استخوان و دندان های سالم:

یک رژیم غنی از کلسیم، دندان ها را قوی نگه می دارد و مانع از دست رفتن استخوان می شود. ویتامین D به بدن ما در جذب کلسیم کمک می کند، بنابراین جذب کافی ویتامین D نیز ضروری است. محصولات لبنی کم چرب و غذاهای مغذی مانند آب میوه، غلات و غیره، منبع غنی کلسیم هستند.

3. مغز سالم:

گفته می شود که مغز، بدن را کنترل می کند. بنابراین بسیار مهم است که مغز عملکرد خوبی انجام دهد. تغذیه صحیح، جریان خون را به مغز بهبود می بخشد و سلول های مغز را محافظت می کند و کمک می کند که مناسب و تیز بماند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل باعث می شود که سطح انرژی کافی به مغز ارائه شود تا مفیدتر باشد.

4. کنترل وزن:

در سیب، هویج، خیار و دیگر میوه ها و سبزیجات خام به جای چیپس ها، سیب زمینی سرخ کرده، شکلات و نوشابه می توانند به حفظ وزن خود در کنترل کمک کنند. تغذیه سالم، خطر چاقی، اختلال عملکرد تیروئید و بیماری های مشابه را کاهش می دهد.

5. انرژی:

چیزی که ما می خوریم، سوزانده می شود و به انرژی و چربی ها تبدیل می شود. از خوردن غذاهایی پرهیز کنید که شامل چربی های اضافه، شکر و کربو هیدرات ها (مانند نان سفید) برای کنترل نوسانات میزان قند خون هستند.

این کار به ما این امکان را می دهد که قند خون ثابت و میزان انرژی ثابت را نیز حفظ کنیم. وعده های غذایی اندک و مکرر نیز به حفظ سطح انرژی کمک می کنند و خوردن صبحانه سالم ما را در طول روز تقویت می کنند.

انرژی بالا با تغذیه سالم

افزایش انرژی با داشتن تغذیه سالم و مناسب

6. استرس کم تر:

تغذیه سالم، ذهن و بدن سالم را پرورش می دهد و زمانی که ذهن و بدن به درستی کار می کنند، یک فضای بسیار کوچک برای استرس وجود دارد. حتی اگر استرس وجود داشته باشد، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کمک بیایند. این اسیدها، بدن را در برابر نوسان در هورمون های استرس، مانند کورتیزول، محافظت می کند.

نشان داده شده است که چای سیاه، کورتیزول را بعد از رویدادهای استرس زا کاهش می دهد و باعث می شود که ما بهبود پیدا کنیم. ویتامین C و منیزیم، که در آجیل و اسفناج یافت می شوند، این هورمون ها را کاهش می دهند، در حالی که از سیستم ایمنی محافظت می کنند و استرس را در سطوح قابل مدیریت نگه می دارند.

7. عقب افتادن عوامل سالخوردگی و پیری:

غذاهایی که مقدار آب بالایی دارند، مانند میوه ها و سبزیجات، پوست را مرطوب، نرم و آبدار حفظ می کند. آن ها هم چنین حاوی آنتی اکسیدان هستند تا از آسیب سلول محافظت کنند و پوست را جوان تر نگه دارند. اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی یافت می شوند، پوست را تغذیه می کنند و ظاهر چین و چروک دار را کاهش می دهند.

8. سلامت کلی:

تغذیه سالم نیز تمامی اندام های بدن و تمام سیستم ها را به درستی حفظ می کند. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد که به مبارزه با بیماری ها کمک می کند. این کار ما را پر انرژی و قدرتمند می کند.

9. زندگی طولانی:

قلب سالم، ذهن سالم، سطح پایین استرس، بدن مناسب، بیماری های کم تر - همه اینها باعث سلامتی و شادتر شدن زندگی ما می شوند. یکی از مزایای شگفت انگیز، داشتن و خوردن یک رژیم غذایی سالم است.

10. ذخیره پول:

در نهایت، غذاهای سالم مثل میوه ها، سبزیجات، آجیل و غیره کم تر از غذاهای سریع هستند که به بدن ما صدمه نمی زند. خوردن غذاهای سالم همچنین به معنی کاهش هزینه ها، مراجعه کم تر به پزشک و مصرف داروهای کم تر است، که همه آن ها به پس انداز کردن پول کمک می کنند.

11. اشتهای کم تر:

یک کاهش در سطح قند خون می تواند منجر به حالت ناسالم خوردن شود. پروتئین ها و کربو هیدرات ها به تثبیت میزان قند خون در بدن به منظور کنترل تغییرات سریع کمک می کنند.

زمانی که رژیم غذایی متعادلی را مصرف می کنید، اشتهای شما برای غذاهای ناسالم مانند غذاهای کم ارزش به تدریج کاهش خواهد یافت. این، به شما کمک می کند که سبک زندگی سالم و شایسته را حفظ کنید.

12. بهبود خلق و خو:

غذاهای غنی از کربوهیدرات به افزایش ترشح سروتونین کمک می کنند. سروتونین، یک ماده شیمیایی در مغز است که به بهبود حالت خلق و خو کمک می کند و چنانچه در بخش های قبلی سلامت نمناک گفتیم کربو هیدرات ها برای سلامت بدن بسیار خوب هستند، زیرا به کنترل سطح قند خون بدن کمک می کنند.

13. بهبود دانش:

هنگامی که رژیم غذایی متعادل و سالمی را دارید، شروع به تحقیق درباره غذاهای مختلف و روش های آماده سازی آن ها خواهید کرد و زمانی که یک تحقیق در این زمینه آغاز کردید، دانش در مورد غذاهای مختلف کسب می کنید.

بنابراین، اگر می خواهید در رژیم غذایی خود تغییری ایجاد کنید، گزینه های بیشتری در مورد آنچه باید بخورید، چه زمانی و با چه ترکیب، غذای شما را جالب تر می کند، خواهید داشت.

14. بدغذایی:

تغذیه غذاهای سالم به کودکان هرگز برای والدین آسان نبوده است. بزرگسالان نیز از خوردن غذای روزانه خسته می شوند. برای حفظ رژیم غذایی سالم، باید شروع به انتخاب غذاهای مختلف کنید. هنگامی که شروع به آزمایش غذا می کنید، به تدریج بهتر می خورید و از خوردن میوه ها و سبزیجات لذت می برید.

15. شکم صاف:

غذاهای کربنات دار و سدیم بیش از حد و یبوست می تواند منجر به شکم پر باد شود. رژیمی که مصرف سدیم و نوشابه های دارای گاز کربنات بالا را محدود می کند، می تواند منجر به شکم صاف تر شود.

16. لبخند سالم:

زمانی که غذاهای سالم را مصرف می کنید، دهان شما مشکلاتی نظیر درد دندان، تنفس بدبو و بیماری های لثه را کاهش خواهد داد. این کار به شما اجازه می دهد بدون هیچ نگرانی لبخند بزنید.

در کل بدن ما برای حفظ، بهبود و التیام خود به غذای سالم نیاز دارد. اگر غذا خوب باشد، فقط یک روش برای آسیب زدن به خودمان است، نتایج آن ممکن است به طور آنی نباشد، اما در دراز مدت، بسیار مشهود خواهد بود.

تغذیه سالم به ما کمک می کند احساس بهتری داشته باشیم، سالم بمانیم و بیشتر زندگی کنیم. بنابراین شروع به ایجاد تغییراتی در روشی که می خورید کنید و به سرعت متوجه تفاوت خواهید شد.

فواید دیگر سلامتی خوب غذا خوردن و داشتن تغذیه مناسب

یک رژیم غذایی متعادل همه موارد زیر را فراهم می کند:

انرژی لازم برای فعال ماندن در طول روز:

مواد غذایی که برای رشد و ترمیم شما نیاز دارید، به شما کمک می کند که قوی و سالم بمانید و به جلوگیری از بیماری های مرتبط با رژیم غذایی مانند برخی سرطان ها کمک کنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به شما کمک کند وزن سالمی داشته باشید. کمبود مواد مغذی کلیدی مثل ویتامین A، B، C و E و روی، آهن و سلنیوم می تواند بخش هایی از سیستم ایمنی شما را تضعیف کند.

دیابت نوع 2:

حفظ وزن سالم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل در چربی اشباع شده و فیبر بالا که در تمام حبوبات یافت می شود، می تواند به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

سلامت قلب:

یک رژیم غذایی سالم که در میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و لبنیات وجود دارد، می تواند با حفظ فشار خون و سطح کلسترول، به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. فشار خون بالا و کلسترول می تواند نشانه ی وجود بیش از حد نمک و چربی های اشباع شده در رژیم غذایی شما باشد.

خوردن یک وعده ماهی های چرب مثل سالمون و قزل آلا در هر هفته می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. میزان بالای اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی روغنی برای سلامتی قلب خوب است.

خواب:

داشتن رژیم غذایی متعادل کمک میکند ، تا شب خواب بهتری داشته باشید.

منبع : nhsinform / healthline / stylecraze / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت

ارسال نظر