آموزش مجازی کیش

ایران، استان هرمزگان، جزیره زیبای کیش

ایران، استان هرمزگان، جزیره زیبای کیش
هرمزگان ایران
09020053444 - 09020063444
شنبه-پنجشنبه 8 صبح-8شب
info @ kishlearning.com
پشتیبانی آنلاین 24x7
مدیران کاربلد خودشان خوب می‌دانند چه زمانی و چقدر باید حقوق یک کارمند را افزایش بدهند. اما اگر در زمان مناسب حقوق شما افزایش پیدا نکرد، تکلیف چیست؟ و یا اگر لیاقت‌‌تان بیشتر از حقوقی باشد که اکنون دریافت می‌کنید، چه باید کرد؟
چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

مدیران کاربلد خودشان خوب می‌دانند چه زمانی و چقدر باید حقوق یک کارمند را افزایش بدهند. اما اگر در زمان مناسب حقوق شما افزایش پیدا نکرد، تکلیف چیست؟ و یا اگر لیاقت‌‌تان بیشتر از حقوقی باشد که اکنون دریافت می‌کنید، چه باید کرد؟

درخواست افزایش حقوق در اغلب موارد مشکل است و کارمندان برای گفتن این موضوع این دست و آن دست می‌کنند. نزدیک شدن به مدیر و درخواست افزایش حقوق می‌تواند کار سختی باشد، اما روشی برای آن وجود دارد. باید نشان دهید چگونه باعث ارزش افزایی در شرکت شده‌اید و تغییری در وضعیت شرکت داده‌اید. همانند تمام مذاکرات باید خودتان را به جای فرد مقابل بگذارید و جملات خود را با توجه به آن تنظیم کنید. باید به این فکر کنید که چرا باید رئیس شما با این درخواستتان موافقت کند. با شناخت علائق و اهداف رئیس خود و تطابق آن‌ها با عملکردتان به احتمال زیاد به خواسته‌ی خود می‌رسید. برای مطرح کردن درخواست خود به بهترین شکل باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

درخواست شما برای افزایش حقوق به دلیل ارزش کار شما است.

مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که درخواست شما برای افزایش حقوق به دلیل ارزش کار شما است .
هنگامی که درخواست افزایش حقوق می کنید رئیس شما به این موضوع فکر می‌کند که ارزش واقعی کار شما به چه اندازه است؟ بنابراین وظیفه شما این است که ارزش واقعی کار خود را به نحو احسن به رئیس خود نشان دهید. آن‌ها دوست ندارند که بشنوند شما به این دلیل درخواست افزایش حقوق دارید که برای مثال در پرداخت اقساط خود مشکل دارید. آنها می‌‍خواهند دلیل‌های مبنی بر بالاتر بودن ارزش واقعی کارتان را بشنوند.

سقف حقوقی حوزه‌ی فعالیت خود را پیدا کنید.

سوال اصلی در این مرحله این است: «درخواست افزایش حقوق من چقدر باشد؟» هر شغلی ارزش مشخصی در بازار کار دارد و بازه حقوقی مشخصی دارد. پس قبل از جلسه با مدیر خود، به طور کامل راجع به شغل خود تحقیق کنید. جمع آوری این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا سنجیده‌تر پیشنهاد دهید و عدد پیشنهادی شما عدد غیرمنطقی نباشد.

از شکایت و تهدید پرهیز کنید.

هرگز درخواست‌تان را با شکایت یا تهدید شروع نکنید. مَک‌گین می‌گوید: «با این کار، مافوق‌تان را در حالت تدافعی قرار می‌دهید که اصلا وضعیت خوبی نیست.» خودتان را با همکاران‌تان مقایسه نکنید و از بابت حقوق فعلی‌تان ناله نکنید. در عوض، مثبت باشید و روی تأثیرات بسزایی که داشته‌اید، تمرکز کنید. مَک‌گین توصیه می‌کند: «هرگز مافوق‌تان را چه به‌طور صریح یا ضمنی تهدید به ترک شغل‌تان نکنید.» مذاکره با تهدید کردن در بهترین حالت فقط به تشنج کشیده می‌شود، اما در بدترین وضع اگر مافوق‌تان با افزایش حقوق‌ شما مخالفت کند، فرصت‌های دیگر خود را نیز از دست خواهید داد.»

قبل از مطرح کردن، تمرین کنید.

تمرین کردن آنچه می‌خواهید بگویید بسیار مهم است، البته نه فقط در ذهن، بلکه با صدای بلند. می‌توانید در حضور شخص دیگری این کار را تمرین کنید، یا صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید. سعی کنید نقاط ضعف استدلال‌های خود را کشف کنید و ببینید چقدر زمان می‌برد تا خواسته‌ی اصلی خود را مطرح کنید. مکالمه را از دیدگاه او ببینید و واکنش‌های او را حدس بزنید و برای هر کدام از آن‌ها پاسخی آماده داشته باشید.

علاوه بر گذشته، از آینده نیز صحبت کنید.

در مکالمه ی خود فقط از دستاوردها و نتایجی که در گذشته داشته اید صحبت نکنید، بلکه علاوه بر بیان آنها به تعهد خود برای رشد شرکت نیز اشاره کنید. بعد از بیان دستاوردهای خود سریعا کارهایی که می خواهید در آینده برای رشد شرکت انجام دهید را مطرح کنید. به رئیس خود اطمینان دهید که اهداف و فشار ها را درک کرده اید.

درخواست خود را مسموم نکنید!

برخی از جملات شاید از نظر شما فقط یک عبارت باشند؛ اما در اصول سخنوری و فن بیان سم هستند و رابطه شما را با تاثیر منفی خود مسموم می کنند. برای این که این درخواست هر چه بهتر ارائه شود و با کلمات و جملات نامناسب مسموم نشود از این موارد پرهیز کنید:

“می دانم که وقت خوبی نیست ولی…”
وقتی همه شرایط برای افزایش حقوق فراهم است شما به عنوان یک کارمند وظیفه شناس حق دارید درخواست خود را مطرح کنید. اما برخی درخواست خود را با جملاتی شروع می کنند که از همان اول منفی هستند و در حکم پرچم قرمز برای شما خواهند بود. وقتی با جمله” می دانم وقت خوبی نیست ولی…” درخواست خود را شروع کنید یعنی خودتان هم به خودتان باور ندارید، یعنی خودتان هم می دانید این درخواست کمی غیرمنطقی است یا این که اصلا شدنی نیست!

” از سال …تا کنون افزایش حقوق نداشتم”
وقتی به دنبال جلب نظر کسی هستید با گله و شکایت هر چه رشته بودید را پنبه نکنید! به یاد داشته باشید حتی اگر شما بعد از چند سال هنوز افزایش حقوق نداشته اید شرکت با چالش های زیادی رو به رو بوده و همیشه در شرایط مناسب برای افزایش حقوق شما یا سایرین نبوده است.
 

” من به اندازه چند نفر این جا کار می کنم…”
درست است که شما فشار کاری زیادی را در محیط کاری خود تحمل می کنید اما نباید فراموش کرد که شما تنها کسی نیستید که این شرایط را تحمل می کنید و متاثر از این شرایط هستید. همکاران شما هم دقیقا در همین شرایط قرار دارند. حتی اگر بیشتر از سایرین کار می‌کنید، سعی نکنید با زیر سوال بردن بقیه، حقوق خود را افزایش دهید. بلکه تلاش کنید تا ارزش واقعی خود را به آن‌ها و مدیر خود نشان دهید.

” یک سال است که این جا کار می کنم اما…”
به کلماتی که به کار می برید توجه کنید. اگر می‌گویید ۶ ماه است اینجا کار می‌کنم یا یک سال است حتما باید یک سال یا ۶ ماه کار کرده باشید؛ نه بیش تر و نه کم تر! مطمئن باشید رئیس شما تقویم ورود و مدارک شما را در اختیار دارد و به خوبی می‌تواند سنوات کاری شما را محاسبه و بازبینی کند.

کلام آخر

قبل از هر چیزی ابتدا مطمئن شوید که لایق افزایش حقوق هستید؛ بعد از آن با در نظر داشتن شرایط شرکت، مدیرعامل و ظرفیت مالی شرکت نسبت به طرح موضوع افزایش حقوق اقدام کرده و در جلسه ی مذاکره با آگاهی کامل از ارزش بازاری شغل خود و خدمات شما به شرکت، با اعتماد به نفس و بدون تعارف با مدیر خود صحبت کنید.

ارسال نظر